MAĐARSKA je opet uspjela izboriti i privući ogromna ulaganja u tamošnju autoindustriju.
U Mađarskoj svoje tvornice imaju brojni vodeći proizvođači automobila. Nakon što je 2018. godine stigao Mercedes i BMW najavio dolazak, uslijedila je mala pauza, ali zato sada Mađarska ima razloga biti itekako zadovoljna. Kako stvari stoje, uskoro slijede milijarde eura teške investicije u izgradnju ogromnih tvornica za proizvodnju baterija za automobile.
Konkurencija radi zajedno
Da stvar bude bolja, Mađarska, izgleda, postaje neutralan teren za svjetsku autoindustriju. Naime, tamo će njemački proizvođači automobila i azijski proizvođači baterija surađivati na projektu zadovoljenja svojih električnih ambicija, koji je vrijedan više milijardi eura.
Za razliku od službene Europe, vlada Viktora Orbana je otvorena prema kineskim ulagačima. Nudi im brojne velikodušne povlastice, pa ne čudi što upravo ova zemlja postaje globalni centar za električna vozila. Tri zemlje postaju dominantne po ulaganjima. To su Njemačka, Kina i Južna Koreja, koje su prema Reutersovoj analizi uspjele pridobiti 29 od 31 novčane subvencije koje je Mađarska dodijelila za ulaganja u sektor autoindustrije. Govorimo o subvencijama u iznosu do 15 posto samih investicija.
“Katode, anode, separatori, montažne trake, cijeli lanac opskrbe baterija je ovdje”, rekao je Dirk Woelfer iz Njemačko-mađarske gospodarske komore u Budimpešti. “Ovo je noga na vratima Europe”, izjavio je za Automotive News Europe.
Mađarska je, prema vladinim podacima, unazad šest godina u sektoru proizvodnje baterija primila preko 14 milijardi eura velikih stranih investicija. Velika ulaganja općenito se klasificiraju kao ona vrijedna preko 5 do 10 milijuna eura, koja variraju ovisno o čimbenicima kao što su broj otvorenih radnih mjesta.
Zanimljivo je da državni poticaji itekako privlače strane kompanije, pa se događa da direktni rivali biraju upravo Mađarsku za iduću veliku investiciju. Kineski CATL, najveći proizvođač baterija na svijetu, korejski SK Innovation i Samsung SDI izjavili su Reutersu kako je blizina njemačkih proizvođača automobila bila ključni faktor u njihovim odlukama da ulažu u Mađarsku.
CATL tako ulaže 7.3 milijarde eura u izgradnju najveće tvornice baterija za automobile u Europi. Tvornica kapaciteta 100 GWh bit će smještena nedaleko od Debrecena, gdje je i BMW-ova tvornica, vrijedna dvije milijarde eura. Istovremeno i Mercedes modernizira pogone u Kečkemetu za proizvodnju električnih automobila, dok Audi ima pogone u Gyoru, gdje proizvodi automobile i elektromotore.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Nije sve idealno
Ovakve investicije dolaze u idealno vrijeme, kad je mađarsko gospodarstvo pritisnuto velikim problemima i negativnim impulsima okruženja, uključujući inflaciju koja je dosegla 20 posto. Naravno, postoje i prepreke, a jedna od najozbiljnijih je osiguranje ogromne količine električne energije potrebne za rad tvornica.
Tvornice se žele odmaknuti od fosilnih goriva koja još uvijek čine osnovu proizvodnje električne energije u Mađarskoj. 80% električne energije proizvedeno je iz fosilnih goriva, 15% iz nuklearne energije, a tek 3.6% iz solarnih elektrana. Dodatni problem je i nedostatak radne snage za rad u proizvodnji baterija.
Postoje i oni koji iz straha ne dolaze u Mađarsku. Jedan od njih je Schaffler koji je, ponukan subvencijama i drugim povlasticama, primarnu tvornicu električnih motora planirao izgraditi u Mađarskoj. Na kraju se odlučio za Njemačku iz straha od slanja “pogrešnog signala” Nijemcima koji se boje gubitka poslova u inozemstvo.
Ovisni o Kini
Ovim investicijama će Europa i dalje ostati uvelike ovisna o Kini, odnosno o kineskim proizvođačima baterija. Očekuje se da će do 2013. godine Europa imati kapacitet proizvodnje baterija od 1200 GWh, a od te količine 44% će osiguravati kineski proizvođači, 43% europski i 13% Tesla, procjena je Reutersovih stručnjaka.
Pritom je aspekt proizvodnje baterija u Njemačkoj pod velikim upitnikom, prvenstveno zbog nedostatka ruskog plina. Stoga upravo Mađarska s relativno stabilnim energetskim sustavom i potporom nuklearne energije, najnižim porezom na dobit i velikim subvencijama uspješno privlači investicije velikih proizvođača.
Pogledaju li se planovi za razdoblje do 2030. godine, sve upućuje kako će u Mađarskoj biti stacioniran najveći klaster proizvodnje baterija u Europi.
Usprkos pritisku domaćih vlada Mađarska ostaje vrlo primamljivo mjesto za nove investicije. Mađari su napravili puno da privuku investicije, a sada kad su to uspjeli, preostaje im da rade na logistici, kao i dodatnoj energetskoj stabilizaciji uz izraženiji pristup alternativnim izvorima energije.
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?